Wat voor aarde wil ik mijn kinderen meegeven?


Yara komt thuis uit school. “Mam”, begint ze te vertellen, “we werken op school aan een project over de schepping. We kregen een opdracht om thuis iets extra’s te doen waarmee we goed voor de schepping zorgen. Welke dingen doen wij al?” Yara’s moeder denkt even na. “We scheiden ons afval en we kopen zoveel mogelijk biologische groenten. Heb je ook voorbeelden gekregen van dingen die we zouden kunnen doen?” Yara vertelt wat haar vriendinnetjes van plan zijn: “Bij Lieke thuis willen ze minder vlees gaan eten. En Saar vertelde dat haar vader over wil stappen op groene stroom. Hebben wij al groene stroom?” “Volgens mij nog niet, maar ik vind het een goed idee, ik zal het er vanavond even met papa over hebben”, reageert Yara’s moeder. Yara: “Fijn, want ik wil graag zo goed mogelijk voor de schepping zorgen! Lieke vertelde dat ze lekkere recepten heeft gevonden zonder vlees, mag ik dit weekend ook een keer een maaltijd zonder vlees koken mam?” “Ja hoor lieverd, natuurlijk, zullen we vanmiddag gelijk even samen boodschappen doen?”

Onlangs las ik het boek: ‘Hoe gaan we dit uitleggen?’ van Jelmer Mommers. Het gaat over het klimaatprobleem en wat we hier aan kunnen doen. De titel sprak me aan: hoe gaan we aan onze kinderen uitleggen hoe wij met de aarde omgegaan zijn? Hoe leggen we ze uit dat door onze CO2-uitstoot de aarde opwarmt, met alle gevolgen van dien? In de opvoeding denken we regelmatig na over de vraag: ‘Wat wil ik mijn kinderen meegeven?’ Dan hebben we het meestal over dingen als normen en waarden. Dit is echter een variant op diezelfde vraag: wat voor aarde wil ik mijn kinderen meegeven?

God heeft ons op aarde gezet om goede rentmeesters te zijn (zie bijvoorbeeld Genesis 2:15). Om voor onze kinderen en kleinkinderen de aarde leefbaar te houden, is het nodig dat we beter met het milieu omgaan dan we op dit moment doen. Gelukkig kunnen we daar allemaal aan bijdragen. Daarvoor hoeven we ons leefpatroon niet radicaal om te gooien, maar mogen we haalbare stappen zetten. Begin met één verbetering en als dat goed gaat, kun je kijken of jullie een volgende stap kunnen zetten. Ga bijvoorbeeld eens met je kinderen kijken hoe windmolens werken. Of zoek de speelgoedkast uit en kijk wat een nieuwe bestemming kan krijgen, bijvoorbeeld door het weg te geven.

Zie het als een leuk avontuur dat jullie als gezin aangaan. Misschien kunnen jullie wel een leuke teamnaam bedenken? Of maak een poster waarop jullie je vorderingen bijhouden. Speel ook in op de interesses van je kinderen. Dierenliefhebbers? Zoek samen uit wat ons gedrag voor invloed heeft op beschermde diersoorten en wat de effecten van de bio-industrie zijn. Kledingliefhebbers? Ontdek samen hoeveel verschil het maakt als je duurzame kleding koopt in plaats van fast fashion. Wedstrijdjes kunnen ook stimuleren, bijvoorbeeld wie het kortste doucht. Op deze manier wordt samen zorgen voor de schepping een gave uitdaging!

Imke

Dit artikel verscheen eerder als column in GroeiMagazine.