Omgaan met AD(H)D

gezinsfundament_omgaan_met_adhdIk ben geen fan van labels. Of eigenlijk ben ik geen fan van labels op de manier waarop wij ze in onze maatschappij gebruiken. Als je het positief bekijkt, zou je een label kunnen zien als een samenvatting van een aantal mooie kenmerken. ADHD beschrijft kinderen die energiek, gedreven, spontaan en enthousiast zijn. Maar helaas noemen we dit dan ‘druk en ongeconcentreerd’. Op die manier wil ik er niet naar kijken. Een label kan daardoor namelijk al snel iets worden waardoor kinderen of mensen gaan geloven dat ze minder zijn of minder kunnen dan anderen: “Ik heb dit, dus ik kan dat niet.” Lees verder

Zo bereiken je kinderen meer!

gezinsfundament-260Dat het belangrijk is om onze kinderen lief te hebben, weten we allemaal. Maar uit onderzoeken is gebleken dat naast liefde en warmte, nog een ander aspect erg belangrijk is in de opvoeding. Dat is: verwachtingen hebben, grenzen stellen, actief het gedrag van je kinderen overzien en bijsturen. Kinderen van ouders die beide aspecten (warmte en controle) laten zien, blijken zich het beste te ontwikkelen. Lees verder

Babygebaren

gezinsfundament_babygebarenKleine kinderen die nog niet kunnen praten, kunnen al wel gebaren maken. Mijn neefje van bijna 1,5 zie ik bijvoorbeeld zwaaien, in zijn handjes klappen als hij zijn bordje leeg heeft, of ons een boks of een high five geven. Hij begrijpt heel goed wat deze gebaren betekenen en kan daarmee ook zelf communiceren. Ik ontdekte dat er trainingen zijn waarmee je je kind nog veel meer gebaren kan leren. Zodat je kind je ook kan vertellen dat hij honger heeft, naar bed wil, of wat hij ziet. Ik was meteen erg enthousiast, want het kan soms best lastig zijn als we niet begrijpen wat kinderen ons duidelijk willen maken. Linda Veldman geeft trainingen in babygebaren en ik vroeg haar meer over hoe dit werkt. Lees verder

Onzekerheid is een gezond signaal

Gezinsfundament (418)Veel mensen kennen het gevoel wel: onzekerheid. Doe ik het wel goed? Maak ik de juiste keuze? Wellicht herkennen we het ook in onze kinderen. Meiden die onzeker zijn over hun uiterlijk. Jongens die een beetje verlegen zijn, of juist uit onzekerheid een grote mond hebben. We bestempelen onzekerheid vaak als een vervelend gevoel dat we liever niet hebben. Maar ik ontdekte dat onzekerheid eigenlijk een heel gezond signaal is! Lees verder

Empathie ontwikkelen

Gezinsfundament (48)Het tweede gebod dat God ons leert is om onze naasten lief te hebben als onszelf. Dat kunnen we alleen als we empathie hebben: de mogelijkheid om de emoties en behoeften van een ander te begrijpen. We willen onze kinderen ook graag leren om empathisch te zijn en hun naasten lief te hebben. Kleine kinderen zijn echter van nature egoïstisch: ze willen niet dat andere kinderen met hun speelgoed spelen en als een ander iets heeft, willen zij dat ook. Hoe kunnen we de ontwikkeling van empathie stimuleren bij onze kinderen? Hoe dragen we er aan bij dat onze kinderen met een behulpzaam hart in het leven zullen staan? Lees verder

Knuffelen is gezond

Gezinsfundament_knuffelen-is-gezondEven een dikke knuffel als je elkaar weer ziet of om te laten merken dat je van je kind houdt. Een stoeipartijtje of armpje drukken met je zoon. Een schouderklopje geven als je kind iets goed doet. Je dochters die elkaars haren vlechten of elkaar een massage geven. Lichamelijke aanrakingen doen ons en onze kinderen goed en zijn ook nog eens super gezond!

Lees verder

Je kind leren nee te zeggen

neeWe willen graag dat onze kinderen voor zichzelf op komen en in staat zijn om nee te zeggen. Op jonge leeftijd wanneer iemand een ander kind iets afpakt of een spelletje wil doen dat jouw kind niet leuk vindt. Wanneer ze iets ouder zijn, wanneer ze gepest worden, of wanneer ze uitgedaagd worden om mee te doen met alcohol drinken, drugs gebruiken, sexting (het versturen van seksueel getinte foto’s via internet of mobiele telefoon) of het vernielen van een bushokje. Hoe kunnen we kinderen leren dat ze nee mogen zeggen en op een goede manier hun grenzen aan te geven? Lees verder

Doorzettingsvermogen stimuleren

Gezinsfundament (261)Je geeft je kind graag een compliment als hij of zij het goed heeft gedaan. Maar wat voor soort compliment geef je? Je kunt op verschillende manieren reageren  wanneer je kind bijvoorbeeld goede cijfers haalt of een taak goed doet. Je kunt zeggen “wat ben je toch slim!” of je kunt zeggen “je hebt super je best gedaan!” Maakt het uit wat je zegt, je geeft je kind toch een compliment? Onderzoeker en psychologe Carol Dweck ontdekte dat dit zeer zeker verschil uitmaakt. Lees verder