Omgaan met AD(H)D

gezinsfundament_omgaan_met_adhdIk ben geen fan van labels. Of eigenlijk ben ik geen fan van labels op de manier waarop wij ze in onze maatschappij gebruiken. Als je het positief bekijkt, zou je een label kunnen zien als een samenvatting van een aantal mooie kenmerken. ADHD beschrijft kinderen die energiek, gedreven, spontaan en enthousiast zijn. Maar helaas noemen we dit dan ‘druk en ongeconcentreerd’. Op die manier wil ik er niet naar kijken. Een label kan daardoor namelijk al snel iets worden waardoor kinderen of mensen gaan geloven dat ze minder zijn of minder kunnen dan anderen: “Ik heb dit, dus ik kan dat niet.”
Problemen in de opvoeding kunnen maken dat een kind al snel een stempel krijgt opgeplakt. In meerdere gezinnen waar ik ben geweest, hoorde ik dat als er problemen waren, mensen om hen heen meteen riepen ‘hij zal wel ADHD of autisme hebben’. Terwijl met wat goede opvoedtips, de problemen verholpen werden. Bovendien is ieder kind anders. Het ene kind is spontaner en energieker dan het andere. We moeten, vind ik, niet zoeken naar één standaard waar ieder kind in moet passen en ieder kind dat afwijkt, een stempel opplakken.
Maar hoe kun je als ouders goed omgaan met jouw kind dat energieker, meer gedreven, spontaner en enthousiaster is dan andere kinderen? Hoe voorkom je dat je kind gaat leven onder de last van een label? In het boekje ‘Bijbels herstel voor ADD & ADHD’ gaat Dr. Don Colbert (arts) hier op een hele mooie manier op in. Hieronder een uitgebreide samenvatting van het boekje:

boekje-bijbels-herstel-voor-add-adhdGod heeft een grote toekomst beloofd voor je kinderen. In Psalm 112:1-2 staat: Welzalig de man, die de Here vreest, die van harte lust heeft in zijn geboden. Zijn nakroost zal machtig zijn op aarde. (NBG).

Als je kind ADD of ADHD heeft, kan het moeilijk zijn dit te geloven. Maar de schrijver van dit boekje gelooft dat ADHD en ADD te behandelen en te overwinnen zijn. Hij schrijft dat je niet automatisch bent veroordeeld tot medicijnen die het unieke, door God gegeven gedrag van je kostbare kind kunnen beïnvloeden. Door geloof, gebed en Gods krachtige Woord te gebruiken en praktische, natuurlijke methoden en technieken toe te passen, kan jouw kind ondanks zijn ADHD of ADD een heel normaal leven leiden, vrij van de mogelijke schadelijke effecten van langdurig medicijngebruik. Met behulp van de praktische tips en de door geloof geïnspireerde wijsheden in dit Bijbels Herstel-boekje, kan jouw AD(H)D-kind de belofte die Hij van God ontvangen heeft gaan ervaren en krachtig op zijn benen staan. Door een natuurlijke benadering van AD(H)D, inclusief gezonde voeding, goede keuzes qua leefstijl en, het belangrijkste, door de kracht van dynamisch geloof, kun je de frustrerende en verzwakkende (schoolprestaties, sociaal, etc…) symptomen van ADD een halt toeroepen. Matige cijfers en een slecht zelfbeeld zijn niet de bestemming van jouw kind. Door Gods genade wordt jouw kind een machtige winnaar, die zijn mogelijkheden in God optimaal zal weten te benutten tot een leven van succes en vreugde! Je mag de angst, het pijnlijke lage zelfbeeld en de mislukking overwinnen. Dit boekje staat vol met praktische stappen, nieuwe hoop, bemoediging en waardevolle informatie om een gezonde en energieke levensstijl te ontwikkelen. In dit boek zul je kennismaken met Gods plan voor totale gezondheid naar geest, ziel en lichaam door moderne medicatie, goede voeding en de genezende kracht van Gods Woord en gebed. Je leert bijbels herstel te proclameren over het leven van je kind. De opgeschreven gebeden helpen je om je denken en gevoel in lijn te brengen met Gods plan voor goddelijke gezondheid voor jou en je kinderen – een plan voor een overwinnend leven. God zal je kinderen uitredden en doen slagen.

1.       AD(H)D begrijpen

In dit hoofdstuk wordt uitleg gegeven over wat AD(H)D inhoudt.

2.       Geloof om het te bereiken

Je kind opbouwen in geloof en liefde, dat is nog belangrijker dan alle gezonde voeding, voedingsstoffen, supplementen of veranderingen in levensstijl die je maar kunt toepassen.

De schrijver geeft tips hoe je je kind kunt opbouwen in geloof en liefde, hoe je hem kunt helpen een sterk gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen. Door geestkracht overwint een mens zijn ziekte, maar wie geneest een zieke geest? (Spreuken 18:14 NBV) Je mag je kind helpen te geloven dat succes en geluk ook voor hem of haar bestemd zijn. Jouw houding ten opzichte van je AD(H)D-kind is bepalend voor de innerlijke zekerheid, het levensgeluk en het welslagen van je kind.

Voorkom labels; bekijk het positief: energiek en enthousiast in plaats van hyperactief, spontaan in plaats van impulsief, creatief in plaats van verstrooid en snel afgeleid, een rijke fantasie en voorstellingsvermogen in plaats van een dromer, gevoelig in plaats van irritant. Spreek positieve woorden uit over het leven van je kind. Spreuken 18:21 Woorden hebben macht over leven en dood, wie zijn tong koestert, plukt daarvan de vruchten. (NBV)

Efeze 4:29 […] geen vuile taal uit uw mond te laten komen, maar wel iets goeds, dat nuttig is tot opbouw, opdat het genade geeft aan hen die het horen. Als we woorden gebruiken als irritant en lui, is dat de oogst die we krijgen. Als we positieve woorden uitspreken, zal hun gedrag zich daar naar gaan vormen.

Liefde is de sterkste kracht in het universum. 1 Korinthe 13:4-8

De liefde is geduldig,
Zij is vriendelijk,
De liefde is niet jaloers,
De liefde pronkt niet,
Zij doet niet gewichtig,
Zij handelt niet ongepast,
Zij zoekt niet haar eigen belang,
Zij wordt niet verbitterd,
Zij rekent het kwaad niet toe,
Zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
Zij verheugt zich echter over de waarheid,
Alle dingen bedekt zij,
Alle dingen gelooft zij,
Alle dingen hoopt zij,
Alle dingen verdraagt zij.
De liefde vergaat nooit.

Wanneer beide ouders wandelen in een geest van liefde, dan zal de geest van strijd, oneinigheid en boosheid uiteindelijk verdwijnen uit je gezin. In plaats daarvan zal de vrede van God er wonen. Oefen je als ouders in het hebben van een vrolijk hart. Spreuken 17:22 Een vrolijk hart bevordert een goede gezondheid. (NBV). Psalm 16:11 Overvloed van vreugde is bij uw aangezicht. Nehemia 8:10 De vreugde die de Heer u geeft, is uw kracht. Creeer een atmosfeer van vrolijkheid, liefde, lachen en vrede in je huis. Let op welke muziek er geluisterd wordt in je huis. AD(H)D regeert niet jouw gezin.

3.       Oplossingen door je levensstijl

AD(H)D kinderen zijn energiek, enthousiast, flexibel, spontaan en vaak buitengewoon creatief. De grote uitvinder Thomas Edison had de klassieke symptomen van ADHD. Door hun gevoel voor humor brengen ze vaak de stemming erin. Hun vasthoudendheid helpt hen om niet op te geven. Ze zijn vaak intuitief ingesteld. Ze hebben ongelofelijke gaven en talenten die hen zeer succesvol kunnen maken in het leven.

Ritalin heeft veel negatieve bijwerkingen. Het kan op korte termijn bijzonder goed helpen maar het pakt alleen de symptomen aan en niet de eigenlijke ziekte. Daarom is het beter dit niet langdurig gebruiken.

Leefstijltips:

  • Beperk de hoeveelheid schermtijd (TV + PC) doordeweek tot een uur en in het weekend tot maximaal twee uur per dag. Kinderen zien veel geweld en dit programmeert hen voor mislukking.
  • Ontdek de leerstijl van je kind. De meeste AD(H)D-kinderen leren het beste ‘met hun handen’ (door te doen). Bv. verkleden als president als het daar over gaat.
  • Zorg voor prettige omstandigheden in de klas.
  • Help je kind bij het aanbrengen van structuur en organisatie van huiswerk. Laat hen dagelijks hun kamer opruimen.
  • Ontwikkel regelmaat
  • Opdrachtenschrift of agenda
  • Minimaliseer afleiding
  • Bereid de volgende dag voor
  • Gezonde en wijze bedtijden
  • Duidelijke verwachtingen
  • Succesvol lezen > maak je kind enthousiast over lezen. Geef boeken als beloning, trakteer je kind op een wekelijks bezoek aan de bibliotheek, lees vaak voor en laat het kind boeken kiezen die zijn of haar interesse hebben.

4.       Bewegingsoefeningen

Lichamelijke acitivteit en sport zijn belangrijk om de overtollige energie kwijt te kunnen raken en te leren zich te concentreren. Je hoeft bijvoorbeeld niet stil te zitten tijdens het huiswerk maken. Doe bijvoorbeeld galgje of lingo tijdens spelling, ga naar buiten bij biologie, oefen met het afrekenen van een ijsje bij rekenen. Alles wat je kunt doen om het studeren handen en voeten te geven, brengt de lesstof dichterbij. Ook lukt leren beter als kinderen aan het lopen zijn. Als je kind wel moet stilzitten; leer hem een actieve luisterhouding aan te nemen.

Sport en lichaamsbeweging brengen rust omdat ze de energie in goede banen leiden. Na schooltijd moet je kind de ruimte hebben om zijn energie kwijt te raken door sport en lichaamsbeweging. Dan komt je kind tot rust.

Spanningsboog & concentratie kun je trainen > focussen op een extern object (voorwerp) of innerlijk onderwerp (bv. Jezus). Eventueel kun je neurofeedback gebruiken.

5.       Een aanpak van goede voeding

Gezond en voedzaam eten is onmisbaar. De voeding van je kind kan leer- en gedragsproblemen veroorzaken of verergeren. Goede voeding kunnen het gedrag en de leerprestaties verbeteren. Volgens sommige onderzoekers wordt AD(H)D veroorzaakt door een slechte balans in de neurotransmitters in de hersenen; voeding heeft hier invloed op.

In het boek worden voedingsstoffen genoemd die behulpzaam zijn om bepaalde neurotransmitters te helpen. Een proteïnerijk dieet helpt AD(H)D-kinderen om zich beter te concentreren. Het is belangrijk om een constante suikerspiegel te hebben door langzame koolhydraten. Veel suiker (hoge glycemische index) zorgt voor hyperactiviteit, verminderde concentratie en leerproblemen. Kunstmatige zoetstoffen moet je ook weghouden van je kinderen. Echt fruit is beter dan sappen. Leer jezelf goede gewoonten aan. Zorg voor de juiste vetten (enkelvoudig onverzadigd > olijfolie, olijven, avocado’s, amandelen, macadamia noten, vis (omega 3)). De schrijver heeft een recept voor een brainshake toegevoegd, vol goede vetten. Veel AD(H)D-kinderen zijn gevoelig voor voedsel. Je kunt een voedsel-gevoeligheidstest laten doen.  De schrijver geeft adviezen om een goed doordacht voedingsplan voor je kind te maken.

6.       Succes door voedingssupplementen

De schrijver geeft mooi aan dat God de mens meesterlijk en kunstzinnig heeft gemaakt. Daarbij heeft God ook voorzien in voedingsstoffen die dit in stand houden. Hij somt voedingsstoffen (vitaminen en mineralen) op die kinderen nodig hebben. Komt je kind deze tekort? Dan adviseert hij voedingssupplementen te geven.

Imke