Kinderen ontdekken Gods grote liefde voor ons III

Gods liefde voor ons is zo groot, dat we altijd door kunnen gaan om die liefde dieper tot ons door te laten dringen. Als ik even de tijd neem om na te denken over hoe groot Zijn liefde voor me is, dan ben ik verwonderd. Het verandert je als persoon, want ieder mens heeft het nodig geliefd te worden. Daarom zijn we bezig met een serie blogs om hier ook je kinderen in mee te nemen. Als voorbereiding op de Pasen, geef ik elke week een heel aantal ideeën voor de invulling van een gezinsmoment rond de Bijbel. Met activiteiten voor álle kinderen: jonge kinderen, oudere kinderen, beweeglijke kinderen, stille kinderen, creatieve kinderen, muzikale kinderen… Voor eenieder kun je iets vinden dat hem of haar zal aanspreken. De afgelopen twee weken hebben kinderen ontdekt dat God hen vertelt en laat zien dat Hij van hen houdt en dat God altijd bij hen. Deze week mogen ze ontdekken dat God tot hen spreekt. Ze mogen Zijn stem gaan leren te verstaan. Zijn liefdevolle stem, die hen bemoedigt en waar nodig ook leidt. Dat wordt weer een bijzonder moment samen!

Mensen die van elkaar houden, praten met elkaar. Om van gedachten te wisselen, om te ontdekken wat er in het hart van de ander leeft, om elkaar te steunen en te bemoedigen, om elkaar te helpen en te adviseren, om emoties met elkaar te delen, om liefde te uiten… en om nog zoveel meer redenen. Ik vind het heerlijk om met mijn man te praten, of met mijn ouders of een goede vriendin. Door het praten, voel ik me gekend, gezien en geliefd. Ook kinderen vinden het leuk om te praten. Kleine kinderen oefenen druk met het zeggen van allerlei woorden. Kinderen die iets ouder zijn, vertellen ze je graag allerlei verhalen. Als kinderen nog wat groter zijn, kan het soms lijken of ze niet meer graag met je praten, maar toch doet een gesprek alleen met jou ook hen erg goed. Een gesprek waarin je de volle aandacht hebt voor elkaar. Dat is nou net iets wat ook belangrijk is als we met God praten.

God vindt het ook fijn om met ons te praten. We mogen onze gedachten en gevoelens met Hem delen (Spreuken 3:6). We mogen onze zorgen met Hem delen (1 Petrus 5:7). Maar andersom, vindt God het ook fijn om dingen tegen ons te zeggen. Hij praat tegen Zijn kinderen (Johannes 10:27). Wij mogen luisteren naar Zijn stem. Hij zegt graag mooie, liefdevolle dingen tegen ons. Dingen om ons te bevestigen, te bemoedigen, en om ons richting te geven in ons leven. Ook tot onze kinderen spreekt God graag. In 1 Samuël 3 lezen we  dat God Samuël, die naar schatting zo’n drie jaar oud was, riep tijdens zijn slaap. Samuël moest echter nog leren ontdekken dat wat Hij hoorde, Gods stem was. Ook onze kinderen moeten misschien nog gaan ontdekken dat God tegen hen spreekt. Vandaag geef ik je handvatten die je erbij kunnen helpen om je kinderen te leren Gods stem te verstaan.

Voorbereiding

  • Neem van tevoren even de tijd om zelf naar Gods stem te luisteren. Zoek een moment waarop je alleen met God kunt zijn en vertel Hem wat je bezighoudt. Vertel Hem ook dat je van Hem houdt en prijs Hem. Vraag daarna of God jou iets wil vertellen. Of stel Hem een specifieke vraag, bijvoorbeeld: “Vader, hoe kan ik het beste met deze situatie omgaan?” Als je daarna stil wordt en luistert, kun je een gedachte of een beeld krijgen. Dit is meestal God die tot je spreekt. Of je moet aan een Bijbelgedeelte denken en als je dat leest, ontdek je daar het antwoord op je vraag. Mocht je nooit eerder Gods stem verstaan hebben, vraag dan eens heel specifiek aan God: “Heer, ik zou graag Uw stem willen horen zodat ik mijn kinderen hier ook bij kan helpen. Wilt U iets tegen me zeggen?” Meestal zegt God dan bijvoorbeeld: “Ik houd van je”. Soms spreekt God door een hoorbare stem, maar meestal door een gedachte die je krijgt. Denk niet dat de gedachten die je krijgt, nadat je dit aan God hebt gevraagd, van jezelf afkomstig zijn. Om te onderscheiden of het van God is, kun je kijken of de woorden in overeenstemming zijn met de Bijbel (iets dat de Bijbel tegenspreekt, bijvoorbeeld een gedachte om een keer ergens over te liegen, is nooit van God). Ook ervaar je altijd vrede als God iets spreekt. Psalm 12:7 zegt: “Het woord van de HERE is betrouwbaar; zo puur als zevenmaal gezuiverd zilver.” Woorden die je onrustig en zenuwachtig maken, komen niet van God. Soms kan God wel iets van je vragen dat moeilijk (of beter gezegd: uitdagend) is om te doen, maar toch ervaar je dan een diepe vrede, dat je diep van binnen weet dat het goed is om dit te doen. Ten slotte is het goed om je eigen innerlijke stem van die van God te onderscheiden. Je eigen innerlijke stem is gericht op je eigen wensen en is erg op zichzelf gericht. God spreekt altijd in liefde, rekening houdend met andere mensen.
  • Lees de onderstaande ideeën door en kies uit welke jij met je gezin wilt gaan doen. Kijk daarbij ook deze week naar wat aansluit bij de leeftijd en het karakter van je kinderen. Kies activiteiten waarvan je weet dat je kinderen ervan zullen genieten. Hebben je kinderen heel verschillende voorkeuren? Kies dan een combinatie van activiteiten, zodat er voor ieder kind iets bij zit waar hij of zij helemaal blij van wordt. Voor sommige ideeën is een korte voorbereiding nodig, zorg dat je van tevoren alles klaar hebt liggen.
  • Neem een moment waarop jullie allemaal thuis zijn en tijd en rust hebben om met dit onderwerp aan de slag te gaan. Maak er een gezellig moment van met elkaar. Doe bijvoorbeeld eerst jullie favoriete spel met elkaar en maak er zo een complete gezinsavond van. Zorg voor iets lekkers te eten en te drinken. Geniet ervan!

 Ideeën

Bijbelstudie

Vertel je kinderen dat je het vandaag hebt over het praten met God. Leg uit dat dat ook hoort bij Gods liefde voor ons. Net zoals ze graag met jou als ouder of met hun vriendjes praten, is het ook fijn om met God te praten. Hij is onze grootste vriend! Maar praten is iet iets wat we van één kant doen. Als je praat met elkaar, luister je ook naar de ander. Daarom gaan we vandaag oefenen met het leren verstaan van Gods stem.

Lees de onderstaande Bijbelgedeelten met elkaar.

Johannes 10:27 Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij.

Johannes 8:47a Wie uit God is, hoort de woorden van God.

1 Samuël 3 (zoek dit hoofdstuk op in jullie gezinsbijbel)

Jeremia 33:3 Roep tot Mij, en Ik zal u antwoorden, Ik zal u grote en onbegrijpelijke dingen bekendmaken, die u niet weet.

Richteren 7:1-22 (zoek dit gedeelte op in jullie gezinsbijbel)

Praat na over wat jullie hebben gelezen: wat staat er? Wat zegt dit over het luisteren naar en het verstaan van Gods stem? Wie zijn Jezus’ ‘schapen’? Als God tot Samuël sprak, die naar schatting nog maar drie jaar was, kan Hij dan ook tegen ons praten? Waarom is het fijn om naar God te luisteren? En waarom kan het soms heel handig zijn om naar God te luisteren (zoals in het verhaal van Gideon)?

Geestelijke oren – aanrader om deze sowieso te doen!

Knutsel van tevoren twee grote, papieren oren.

Vraag je kinderen of ze weten hoe je naar God kunt luisteren. Wijs naar je oren. Vertel dat je meestal niet naar Gods stem luistert met je gewone oren, zoals ze nu naar jou luisteren. Pak de papieren oren en houd ze aan beide kanten van je romp. Leg uit dat je Gods stem binnenin je ‘hoort’. Als een zachte stem of een gevoel dat je hebt. Leg uit dat we allemaal Gods stem kunnen verstaan. Als we stil zijn en onze ogen dicht doen, dan wil God iets moois tegen ons zeggen. Je kinderen mogen even rustig ergens gaan zitten en hun ogen dicht doen. Je bid een kort gebed waarin je God vraagt om iets tegen de kinderen te zeggen. Daarna mogen je kinderen ongeveer een minuutje luisteren wat God tegen hen zegt. Vervolgens vraag je wie er iets gehoord heeft. Doordat ze het gaan oefenen, help je je kinderen om te ontdekken dat die stem, die ze misschien al vaker hebben gehoord, Gods stem is. Dit doe je door ze te helpen met het interpreteren van de gedachten of beelden die ze krijgen. Bijvoorbeeld als je zoontje voor zich zag dat hij bij Jezus op schoot zat, dan kun je uitleggen dat God het heel fijn vindt als we bij Hem op schoot zitten en dat God hem dat wilde laten zien. Of als je dochter een gedachte kreeg dat ze mooi is, dan kun je uitleggen dat God haar mooi vindt en dat tegen haar wilde zeggen. Als je kind een vervelende gedachte kreeg, kun je uitleggen dat God altijd alleen maar fijne dingen tegen ons zegt, anders is het niet God. Laat je kind dan eventueel opnieuw luisteren, totdat hij/zij wel iets moois heeft gehoord of gezien. Net zoals Eli Samuël hielp om Gods stem te herkennen (1 Samuël 3), help jij hierdoor jouw eigen kinderen daarmee. Dank God met elkaar voor de dingen die Hij heeft gezegd.

Tocht door het donker

Psalm 119:130a Door te luisteren naar Uw woord, komt er licht en duidelijkheid in mijn leven.

Gods woorden brengen licht, waar het donker is. Wat betekent dat nu? Dat mogen je kinderen gaan ontdekken op deze tocht door het donker. Deze activiteit doe je ’s avonds, nadat het donker is. Zorg dat je een zaklamp klaar hebt liggen. Vertel je kinderen dat het soms in je leven ook op het donker kan lijken. Bijvoorbeeld omdat je een moeilijke keuze moet maken, en je niet weet wat je het beste kunt doen. Dat lijkt erop dat je niet weet welke kant je op moet. Net zoals je in het donker niet weet welke kant je op moet. Heeft een van je kinderen dit wel eens meegemaakt? Dat je even niet zo goed wist wat je moest doen? Bijvoorbeeld als een klasgenoot vervelend tegen je doet, of als je verdrietig bent om iets. Maak het nu helemaal donker in huis: sluit alle gordijnen en doe alle lampen uit. Hoe voelen je kinderen zich nu? Misschien een beetje bang? Zouden ze nu weten hoe ze op hun slaapkamer zouden moeten komen? Dat zou moeilijk worden. Dat lijkt op die moeilijke momenten waar we het net over hadden. Maar dan is God daar. Zijn woorden brengen licht in het donker (Psalm 119:130a). Doe de zaklamp aan. Door het licht van de zaklamp, kun je nu wel zien waar je heen moet. Je kinderen mogen om de beurt (of allemaal tegelijk als je genoeg zaklampen hebt) de weg naar hun slaapkamer zoeken en daarna terug naar de woonkamer. Leg uit dat Gods Woord ook zo werkt. Als je niet weet waar je heen moet gaan of wat je moet kiezen, mag je dat aan God vragen. Hij zal tot je spreken. Door een stille stem in je gedachten, door de Bijbel, of doordat iemand anders je een hele goede tip geeft. Noem een voorbeeld uit je eigen leven waarbij God je door Zijn Woord liet zien wat je moest doen. Hebben je kinderen dat wel eens meegemaakt? Heeft één van hen nu te maken met iets waarin je wel wat ‘licht’ kunt gebruiken? Dan mogen jullie samen vragen of God Zijn licht wil schijnen in deze situatie. Luister samen naar God, naar wat Hij zegt.

Briefwisseling

Houden je kinderen van schrijven of typen? Laat ze dan eens een (korte of langere) brief aan God schrijven. Die begint met “Lieve God…” en onderaan staat hun eigen naam. Daaronder mogen ze opschrijven wat God terugschrijft. Als ze stil worden en luisteren naar de stem van God, zullen ze ontdekken welke woorden Hij terugschrijft. Laat ze opschrijven “Lieve …” en daar hun eigen naam invullen. Daaronder schrijven ze de woorden en zinnen op die God tot hen spreekt in hun gedachten. Onderaan mogen ze afsluiten met “liefs, je hemelse Vader”.

Profetieënboekje

Jeremia 30:2 “De HERE God van Israël zegt: Schrijf alles wat Ik tegen je heb gezegd op in een boek.”

Het is mooi om woorden die God tot ons gesproken heeft, op te schrijven. Neem of koop hiervoor voor ieder kind een mooie schrift of notitieboekje. Ze mogen het zelf versieren en er ‘hun speciale boekje’ van maken. Vanaf vandaag, mogen ze daar alle dingen in opschrijven die God tegen hen heeft gezegd. Zelf heb ik ook zo’n boekje, en het bemoedigt me altijd weer als ik dit eens in de zoveel tijd terug lees. Bijvoorbeeld als ik teruglees dat God zei dat ik vanaf dat moment binnen een jaar meer van Zijn blijdschap zou ervaren, en ik besef me dat ik een jaar later inderdaad veel meer van Zijn blijdschap ervaar, dan maakt dat me dankbaar. Het helpt me om te blijven zien dat Gods stem de waarheid spreekt en dat ik daar op kan vertrouwen. Dit mogen je kinderen ook gaan ontdekken. Laat ze dingen opschrijven die God tot hen zegt en pak het er over een tijdje nog eens bij. Wat is God inmiddels aan het doen?

Voel je de wind?

Ga op een moment dat het hard waait, samen met je kinderen naar buiten. Voelen ze hoe de wind hen een bepaalde kant op probeert te blazen? Op dezelfde manier kan God ons ook leiden. We voelen in ons, dat God graag wil dat we ergens naar toe gaan of iets doen. Of dat we iets juist niet doen. Hebben je kinderen dit wel eens meegemaakt? Als ze hier niet mee bekend zijn, kun je ze helpen dit te gaan ontdekken. Neem een situatie waar ze mee te maken hebben die lastig kan zijn. Bijvoorbeeld als een ander kind in de klas gepest wordt en jouw kind wordt uitgedaagd om mee te pesten. Vraag samen aan God of Hij je kind wil leiden hoe hij goed kan reageren. Leg je kinderen uit dat de Heilige Geest in hen is, die hen een gevoel kan geven wat ze moeten doen op bepaalde momenten. Merkt je kind dat God hem helpt en laat zien wat te doen?

Collage maken

Neem allerlei oude tijdschriften. Je kinderen mogen daar plaatjes en woorden uit knippen en uit scheuren die te maken hebben met dingen waar ze met God over praten. Waar hebben ze de afgelopen tijd voor gebeden? Wat heeft God tegen hen gezegd? Wat hebben ze pas in de Bijbel gelezen dat God tegen hen zei? De collage mag verder versierd worden met stiften, verf, of andere creatieve uitspattingen!

Praten over de schepping

Houd je kind van dieren en de natuur? Maak dan een wandeling of ga samen de dieren verzorgen. Ondertussen mag je kind met God hierover praten. Bijvoorbeeld: “Heer, wat heeft U het paard mooi gemaakt!” Daag ze ook uit om vragen te stellen, zoals: “Vader, waarom heeft U de koeien vlekken gegeven?” Luister goed met je geestelijke oren, dan kun je een leuk gesprek voeren met God over alle mooie en bijzondere dingen in de natuur!

Toneelstukje: Mag ik even de aandacht?

Speel samen met je partner het volgende toneelstukje:

Persoon 1 zit achter de laptop te werken. Persoon 2 komt thuis uit het werk.
Persoon 2: “Hoi!”
Persoon 1 kijkt even op en dan weer op de laptop. “O, hoi! Ben je alweer thuis?”
Persoon 2: “Ja, ik was wat vroeger klaar vandaag. Maar daar was ik wel blij mee, want het was een heftige middag…” [zucht]
Persoon 1 werkt stoïcijns door.
Persoon 2: “Hallo, hoor je me wel? Ik heb een pittige middag gehad!”
Persoon 1 kijkt op van de laptop naar persoon 2: “Huh, wat zei je?”
Persoon 2: “Nou zeg, ik probeer je iets te vertellen, want ik heb je even nodig. Ik heb een moeilijke dag gehad, maar je luistert gewoon niet naar me…”
Persoon 1: “O, sorry… ehm… maar ik ben even druk… wat was er gebeurd dan?” Terwijl je praat, typ je nog wat dingen op de laptop. Onderbreek je toneelstuk en zeg dat je de hele situatie nog een keer op een andere manier gaat doen. Vraag je kinderen goed op te letten wat het verschil is. Persoon 1 zit achter de laptop te werken. Persoon 2 komt thuis uit het werk.
Persoon 2: “Hoi!”
Persoon 1: “Hé, wat gezellig, ben je al thuis?”
Persoon 2: “Ja, ik was wat vroeger klaar vandaag. Maar daar was ik wel blij mee, want het was een heftige middag…” [zucht]
Persoon 1: “Ik sla even dit documentje op en dan heb ik alle tijd voor je om even naar je te luisteren. Ga lekker zitten.”
Persoon 2 ploft op de bank. Persoon 1 slaat (zogenaamd) zijn documentje op, staat op, loopt ook naar de bank en gaat daar zitten (dus weg bij de laptop).Hij kijkt persoon 1 aan.
Persoon 1: “Vertel, wat was er gebeurd?”
Persoon 2: “Fijn dat je even naar me wilt luisteren! Een gesprek met mijn collega liep vanmiddag helemaal uit de hand. Er was gedoe met een klant…”Rond het toneelstukje af.

Vraag je kinderen wat het verschil is tussen deze toneelstukjes. In het ene toneelstukje, had persoon 1 geen aandacht voor persoon 2. Hij luisterde eigenlijk niet, omdat hij druk was met zijn eigen dingen. In het tweede toneelstukje nam hij echter de tijd om te luisteren en stopte met waar hij mee bezig was.
Koppel dit aan onze relatie met God. Op welke manier zouden wij het beste naar God kunnen luisteren? Als we druk zijn met alles wat we aan het doen zijn, of als we even apart gaan zitten en echt de tijd nemen om naar God te luisteren? Doen je kinderen dit wel eens, echt de tijd nemen om naar God te luisteren? Je kunt ze hier mee helpen door middel van de volgende activiteit (Lekker zitten aan Zijn voeten).

Lekker zitten aan Zijn voeten

Richt samen met je kinderen een bijzonder plekje in op hun kamer of op een ander fijn plekje in huis, waar ze regelmatig even lekker met God kunnen praten. Misschien op een aparte stoel, een bankje, of met wat kussentjes in een hoekje op bed. Daar kan je kind zijn eigen Bijbel en profetieënboekje of gebedsschriftje neerleggen. Je kind mag er alvast even lekker gaan zitten en luisteren naar het liedje ‘Lekker zitten’ van Herman Boon. Als je het niet op cd hebt, is het liedje ook via YouTube te beluisteren. Je kind mag even lekker genieten van Gods aanwezigheid en luisteren naar Zijn stem. Help je kind eraan herinneren om hier regelmatig (bijvoorbeeld elke dag) even de tijd voor te nemen.

Vragen(v)uur

Nodig: een heleboel lege notitieblaadjes en een paar pennen.

Als je naar Gods stem luistert, kun je Hem allerlei verschillende dingen vragen en kan Hij ook allerlei verschillende dingen aan jou vragen. Vragen die je kinderen Hem zouden kunnen stellen, zijn bijvoorbeeld:

  • “Wat vindt U bijzonder aan mij?”
  • “Wat maakte U vandaag aan het lachen?”
  • “Waar wordt U verdrietig van?”
  • “Wie wilt U dat ik help vandaag?”

Vragen die God aan jou zou kunnen stellen, zijn bijvoorbeeld:

  • “Wat vond jij vandaag het leukste dat je hebt meegemaakt?”
  • “Geef elkaar eens allemaal een compliment.”
  • “Stuur eens een kaartje naar je zieke oma.”
  • “Wil je bidden voor een man in China die het moeilijk heeft?”

Bespreek deze voorbeelden met je kinderen. Geef ze daarna 10 minuten de tijd om zoveel mogelijk vragen op te schrijven die ze aan God zouden willen stellen. Het mogen leuke vragen zijn, belangrijke vragen, maar ook gekke vragen. Alles mag opgeschreven worden! Bespreek daarna met elkaar alle vragen. Welke vraag willen jullie graag op dit moment met z’n allen aan God stellen? Stel deze vraag aan God en luister samen 1 of 2 minuten naar wat God antwoordt. De vragen aan God die nog onbeantwoord zijn, mogen je kinderen op een later moment zelf aan God stellen.

Vraag God daarna: “Welke vraag wilt U aan ons stellen?” Luister weer. Je kinderen mogen de vragen die God hen stelt, ook opschrijven op notitieblaadjes. Welke dingen kun je meteen beantwoorden of gaan doen?

Wandeling

Houden je kinderen niet zo van stil zitten om te luisteren naar Gods stem? Ga dan met elkaar een wandeling maken. Ook wanneer we in het bos zijn, of in het park, kunnen we luisteren naar Gods stem. Zoek voor je wandeling een plek uit waar niet te veel afleiding is, zodat jullie je wel op God kunnen focussen. Stel Hem daar vragen die je uit de andere activiteiten hebt gehaald. Luister met elkaar, al wandelend, of al schommelend, of al fietsend… wat God antwoordt.

Muziek

Zing met z’n allen de volgende liedjes: ‘Praat maar’ en ‘Open je hart’ (God is Geest) van Herman Boon. Wie kan de liedjes meespelen op gitaar, keyboard of een ander instrument? Bedenk met elkaar ook gebaren bij de liedjes, of een dans op de muziek.

Getallenslim

Vraag je kinderen om uit te rekenen (of te tellen) hoeveel boeken en hoeveel hoofdstukken de Bijbel bevat. Hoeveel bladzijdes staan er in de Bijbel? Hoeveel pagina’s heeft ieder Bijbelboek dan gemiddeld? Hoeveel woorden staan er op een pagina? Hoeveel woorden staan er dan dus ongeveer in de hele Bijbel? Zoveel wil God ons vertellen!

Woord voor iemand anders

Het luisteren naar Gods stem mogen we ook inzetten voor anderen. Kennen jullie iemand die het moeilijk heeft of die een lastige beslissing moet nemen? Of iemand die wel een beetje extra liefde kan gebruiken? Vraag God dan wat Hij tot diegene wil zeggen. Word stil met elkaar en luister wat God spreekt. Misschien moeten jullie aan een bemoedigende Bijbeltekst denken, of krijgen jullie een gedachte die deze persoon zou kunnen helpen. Schrijf dat wat je hoort op een kaart, die je aan diegene stuurt. Je hoeft er niet bij te schrijven dat God dit tegen hen zei (dit kan voor mensen die dit niet gewend zijn, een beetje vreemd zijn). Schrijf gewoon een lief kaartje en zet erbij dat je hier aan moest denken voor diegene. God zal er doorheen spreken tot die persoon!

Veel ideeën weer om mee aan de slag te gaan. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Hebben jullie iets moois gehoord van God? We zouden het gaaf vinden om het even te horen! Laat een berichtje achter via ons contactformulier. Volgende week gaan we ontdekken dat God ons waardevol vindt, ook al vinden we dat zelf misschien niet altijd… Tot dan en een gezegend weekend!

Imke

DOOR NAAR DEEL 4 >>>