Kinderen ontdekken Gods grote liefde voor ons I

Over iets meer dan zes weken is het Pasen. Een mooi feest, of beter gezegd: HET MOOISTE FEEST. Want tijdens Pasen gedenken we Gods grote liefde voor ons. Hij wilde niet dat wij gestraft zouden worden voor onze zonden. Daarom liet Hij Zijn eniggeboren Zoon Jezus in onze plaats sterven. Bovendien stond Hij op uit de dood, waarmee Hij alles voor ons heeft overwonnen. Wat een enorm grote liefde voor ons! Weten jouw kinderen ook al wat Jezus voor hen heeft gedaan en hoe groot Zijn liefde voor hen is? Als voorbereiding op Pasen is het mooi om hier met je kinderen over na te denken. Daarvoor geef ik je in deze zesdelige blogserie leuke ideeën om hier invulling aan te geven. Zo kun je met slechts wat kleine voorbereidingen zes bijzondere momenten beleven met het hele gezin. Momenten waarin je kinderen gaan ervaren hoeveel God van hen houdt.

Het eerste aspect van Gods liefde voor ons, is dat Hij ons vertelt hoeveel Hij van ons houdt. Waarschijnlijk doe jij dat zelf ook: je vertelt je kinderen en je partner hoeveel je van ze houdt. Misschien schrijf je wel eens een lief briefje voor ze of stuur je ze een appje waarin je je liefde laat blijken. Wellicht heb je je partner in jullie verkeringstijd liefdesbrieven gestuurd. God houdt er ook van om ons te vertellen hoe dol Hij op ons is en ons Zijn liefde te laten blijken. Dat mogen je kinderen deze week gaan ontdekken.

Voorbereiding

  • Praat eens samen met je partner over wat jullie zelf ervaren van Gods liefde. Hoe merken jullie dat Hij van jullie houdt? Welke Bijbelteksten ken je waarin God Zijn liefde laat blijken? Op welke andere manieren ervaren jullie Zijn liefde? Op welke momenten en manieren spreekt God tot jouw hart?
  • Lees de onderstaande ideeën door en kies uit welke jij met je gezin wilt gaan doen. Kijk daarbij naar wat aansluit bij de leeftijd en het karakter van je kinderen. Sommige kinderen zijn beweeglijk en doen graag een speurtocht door het huis, andere kinderen zijn juist leergierig en vinden het heerlijk om Bijbelteksten op te zoeken. Jij weet het beste wat jouw kinderen aan zal spreken. Hebben je kinderen heel verschillende voorkeuren? Maak dan een combinatie van dingen, zodat er voor ieder kind iets bij zit waar hij of zij helemaal blij van wordt. Voor sommige ideeën is een korte voorbereiding nodig, zorg dat je van tevoren alles klaar hebt liggen.
  • Neem een moment waarop jullie allemaal thuis zijn en tijd en rust hebben om met dit onderwerp aan de slag te gaan. Maak er een gezellig moment van met elkaar. Doe bijvoorbeeld eerst jullie favoriete spel met elkaar en maak er zo een complete gezinsavond van. Zorg voor iets lekkers te eten en te drinken. Geniet ervan!

Ideeën

Liefdesbriefjes zoeken door het hele huis

Schrijf vooraf op mooie papiertjes korte liefdesbriefjes met teksten uit de Bijbel die Gods liefde voor je kinderen uitdrukken. Of print plaatjes uit die hetzelfde uitbeelden als je kinderen nog niet kunnen lezen. Verstop ze door het huis heen. Je kinderen mogen ze gaan zoeken. Lees ze daarna met elkaar door. Wat staat er, en wat betekent het? Dit is ook een leuke variant op het zoeken van paaseieren. Verstop eventueel ook een ‘schat’ met iets lekkers erin om de activiteit extra speciaal te maken (ook door lekkere dingen laat God Zijn liefde aan ons zien). Hier een aantal voorbeelden van teksten die je op de briefjes zou kunnen zetten:

  • Je bent kostbaar voor mij en Ik houd zielsveel van je, Ik heb alles voor je over! (Jesaja 43:4)
  • Ik wil niet dat je problemen hebt, want Ik houd van je en zorg voor je. (1 Petrus 5:7)
  • Ik maak je graag gelukkig! (Psalm 103:5)
  • Ik ben zo blij met je dat Ik juich als Ik je zie en liedjes over je zing. (Zefanja 3:17)
  • Ik geef je graag het eeuwige leven en heb er alles voor over. (Johannes 3:16)
  • Ik vind je mooi! (Psalm 139:14
  • Je bent Mijn vriend. (Johannes 15:15)
  • Ik omhels en zegen je. (Marcus 10:16)
  • Mijn verlangen is om je te overladen met mijn liefde! (1 Johannes 3:1)
  • Ik geef je veel meer dan een aardse vader zou kunnen. (Mattheüs 7:11)
  • Ik denk oneindig veel aan je! (Psalm 139:17-18)
  • Ik kijk en luister graag naar je want je hebt een fijne stem en een mooi gezicht. (Hooglied 2:14)
  • Ik zal niet stoppen met het goede voor je te doen! (Jeremia 32:40)
  • Je bent mijn kostbare bezit. (Exodus 19:5)
  • Zoals een herder een lam draagt, zo draag Ik jou. (Jesaja 40:11)
  • Ik ben je Vader en Ik hou net zoveel van jou als van mijn Zoon, Jezus! (Johannes 17:23)
  • Ik sta aan jouw kant en niet tegenover je. (Romeinen 8:31)
  • Ik blijf altijd bij je, waar je ook naartoe gaat! (Psalm 139:7-10)
  • Ik gaf alles op waar Ik van hield, zodat Ik misschien jouw liefde zou winnen. (Romeinen 8:31-32)
  • Als je bij mij komt, geef Ik het grootste feest dat je ooit beleefd hebt! (Lucas 15:7)
  • Ik blijf altijd geduldig. (Psalm 103:8)

Woorden tellen

Zoek in een concordantie of een online Bijbel op het woord ‘liefde’.  Hoe vaak staat het woord liefde in de Bijbel? Wat zou dit zeggen over Gods liefde?

Creatief

Maak met elkaar een tekening, poster, collage of schilderij waarop te zien is dat God ons laat merken dat Hij van ons houdt. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door woorden uit tijdschriften te scheuren die met liefde te maken hebben en die op te plakken, door te schilderen wat jou aan Gods liefde voor ons doet denken (zoals de natuur, lekker eten, enzovoort), of nog anders: laat je creatieve kinderen maar bedenken op welke manier ze uiting willen geven aan Gods liefde voor ons!

Liefdesbrief

Print voor elk van je kinderen onderstaande liefdesbrief van God uit of schrijf hem op mooi papier. Doe hem in een mooie envelop en stuur hem op naar jullie eigen adres. Als de postbode komt, heb je een mooie aanleiding om jullie gezinsmoment te starten.

Lieve …

Ik houd van je.
Nog voordat ik de wereld maakte, koos ik jou al uit.
Je bent prachtig gemaakt.
Ik ben er altijd voor je.
Ik wil je overladen met Mijn liefde.
Ik ben je Vader en jij bent Mijn kind.
Ik ben de perfecte Vader.
Alle leuke dingen in je leven, komen van Mij af.
Ik geef je wat je nodig hebt.
Ik heb mooie plannen voor je.
Ik denk ontelbaar veel aan je.
Ik zing een lied over jou, zo blij ben ik met je.
Ik zal altijd het goede voor je doen.
Je bent kostbaar voor mij.
Ik wil je geweldige dingen laten zien.
Ik moedig je aan.
Als je verdrietig bent, troost Ik je.
Ik sta aan jouw kant.
Als je bij Mij komt, geef Ik een geweldig feest!
Als ik aan jou denk, dans ik in het rond.
Ik ben zo super blij met je!

Liefs, je hemelse Vader

 

De Bijbel door

Laat je kinderen een aantal Bijbelteksten opzoeken waarin God Zijn liefde voor ons uit. Hiervoor kun je de Bijbelteksten gebruiken, die ook genoemd staan onder ‘liefdesbriefjes zoeken door het hele huis’. Om de beurt mogen ze een tekst opzoeken en voorlezen. Wat bedoelt God hier precies mee? Valt het je op dat er in de Bijbel veel teksten staan waarin God vertelt dat Hij van ons houdt? De Bijbel is eigenlijk één grote liefdesbrief! Daarom is het zo leuk om er vaak in te lezen.

Muziek

Houden je kinderen van muziek en zingen? Vraag ze welke liedjes ze kennen die gaan over Gods liefde voor ons. Zing ze met elkaar, en misschien kan er wel iemand meespelen op een muziekinstrument? Om de beurt mag één iemand luisteren en ervaren dat God hier doorheen een liefdeslied voor hem zingt. Jullie kunnen ook samen een eigen lied schrijven, of een bestaande liedtekst nemen en daar zelf muziek bij bedenken en spelen.

Natuur

God laat Zijn liefde voor ons ook zien door de natuur heen. Hij schildert prachtige luchten, speciaal voor ons op dat moment, want even later ziet de lucht er al weer anders uit. Hij heeft de mooiste landschappen gecreëerd zodat wij ervan zouden genieten. Als je tijd hebt, ga dan samen een wandeling maken in een mooi natuurgebied en bespreek ondertussen hoe jullie Gods liefde ervaren door de natuur heen. Bij slecht weer of minder tijd: zoek met elkaar mooie natuurfoto’s op. Misschien hebben jullie zelf wel eens mooie foto’s gemaakt bij een eerdere wandeling? Hoe zie je hier Gods liefde doorheen?

Gods liefde doorgeven

God geeft ons heel veel liefde, zodat wij ook weer liefde kunnen geven aan andere mensen. Bedenk samen eens iets hoe jullie vanavond Gods liefde aan elkaar of aan iemand anders kunnen laten merken. Geef elkaar bijvoorbeeld allemaal een compliment over wat je leuk vindt aan de ander. Of stuur een lief berichtje aan iemand die jullie kennen die het moeilijk heeft. Probeer Gods liefde door te geven door middel van het gebruiken van (gesproken of geschreven) woorden. Dienen komt een andere keer aan bod. 😉

Gods liefde uitbeelden

Neem een aantal briefjes die jullie gevonden hebben (of teksten in de Bijbel) en beeld om de beurt één tekst uit. Welke tekst wordt er uitgebeeld? Als je een groot gezin hebt, kun je ook teams maken en er een wedstrijd van maken. Iemand beeld uit en zijn of haar teamleden moeten raden. Ze krijgen hiervoor één minuut (gebruik een zandloper of timer). Welk team weet de meeste teksten te raden?

Kun jij het onthouden?

Het is goed als je kinderen Bijbelteksten die over Gods liefde gaan, uit hun hoofd leren. Daardoor kunnen ze er op andere momenten, bijvoorbeeld als ze het even moeilijk hebben, weer aan denken. Dit kun je op een leuke manier doen. Kies een tekst uit die je je kinderen wilt aanleren. Neem net zoveel ballonnen als er woorden zijn in de tekst en blaas ze op. Op iedere ballon schrijf je een woord en je hangt de ballonnen op de goede volgorde, bijvoorbeeld door ze met dubbelzijdig plakband tegen de tafelrand of aan een deur te plakken. Je kinderen mogen de tekst oplezen van de ballonnen. Daarna prik je één ballon door. Kunnen ze de tekst nog steeds opnoemen? Prik steeds meer ballonnen door en blijf de tekst hardop herhalen, zodat ze hem aan het eind zonder ballonnen toch weten.

Cadeautje

Maak of koop vriendschapsarmbandjes (of een ander sieraad) voor je kinderen die de vriendschap tussen God en hen uitdrukken. Als je onderdelen of volledige armbandjes bestelt bij Adája Christelijke sieraden, dan ondersteun je daarmee vrouwen die uit de prostitutie zijn gestapt of willen stappen. Pak de armbandjes mooi in en geef ze je kinderen tijdens dit gezinsmoment cadeau. Vertel erbij dat het een cadeau is waarmee God hen eraan wil herinneren dat ze Zijn vriend zijn en dat Hij van ze houdt.

Moderne media

Gods liefdesbrief is tweeduizend jaar geleden opgeschreven en lezen we in een boek. Maar God kan Zijn liefde ook communiceren via moderne media. Stuur je kind deze week via de app/Facebook/sms/… eens liefdesbriefjes van God door. Hiervoor kun je opnieuw de teksten gebruiken die genoemd staan bij ‘liefdesbriefjes zoeken door het hele huis’.

Veel plezier! Volgende week ga ik verder met deze blogserie en geef ik nieuwe ideeën die je kinderen helpen te beseffen dat God veel van hen houdt.

Imke

DOOR NAAR DEEL 2 >>>