Blog

Hieronder vind je praktisch tips, inspirerende verhalen van ouders, leuke ideeën, feitjes en filmpjes over opvoeding. Daarnaast houden we je via deze pagina op de hoogte van algemeen nieuws over Stichting Gezinsfundament. Je kunt ons ook volgen via FacebookTwitter, Instagram of je inschrijven om tips en inspiratie te ontvangen per e-mail. Heb je vragen of extra ondersteuning nodig? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder.

Blog categorieën: baby’s & peutersboeken & mediaervaringsverhalenfinanciën – gaven & talenten – geloof  – grenzen & weerbaarheid – ouderschapover Gezinsfundament – relaties versterkenseksualiteit – voeding & gezondheid.

Kinderen die Jezus’ stem verstaan

God is een sprekende God. Hij vindt het fijn om met Zijn kinderen te praten. In de Bijbel lezen we bijvoorbeeld in 1 Samuël 3 dat God met een klein kind praat. Maar gelukkig is dat niet alleen iets wat in de Bijbel voorkwam. Ook vandaag de dag praat God met mensen en zeker ook met kinderen. Betty ervaart wekelijks dat kinderen Jezus’ stem verstaan. Ze deelde haar getuigenis met me: Lees verder

God beantwoordt het geloof van een kind

Kinderen zijn onbevangen in hun denken en hebben vaak een groot geloof. Jezus wist dit toen Hij zei: ‘Laat die kinderen toch bij Mij komen.  Houd ze niet tegen, want het Koninkrijk van God is juist voor wie is zoals zij. Het is zelfs zo dat wie niet als een kind in het Koninkrijk van God gelooft, er nooit kan komen.’ Herken je dat ook bij je eigen kinderen? Vandaag deel ik met jullie het verhaal van David, vader van drie dochters, die zelf ondervond dat zijn dochtertje een groot geloof heeft. Lees verder

Positief!

Sam is aan het spelen in de woonkamer, samen met zijn kleine zusje Lisa. Hij is haar wat aan het uitdagen en zijn moeder vindt het te ver gaan. “Als je niet aardig tegen haar kunt doen, ga je maar even naar je kamer!” Sam vindt het vervelend om die waarschuwende toon van zijn moeder alweer te horen en raakt gefrustreerd. Hij heeft geen zin meer om aardig te doen. Geïrriteerd kijkt hij voor zich uit. Dan pakt zijn zusje een autootje van hem af. Het wordt Sam te veel en ruw pakt hij het autootje van Lisa af. Zijn moeder ziet het gebeuren en roept boos naar Sam: “Jij gaat nu naar je kamer!” Sip staat Sam langzaam op en sjokt de trap op, naar zijn slaapkamer. Daar gooit hij de deur achter zich dicht en ploft op zijn bed. Waarom moet zijn moeder nu zo moeilijk doen? Het viel toch best mee wat hij deed? Hij balt zijn vuisten en denkt aan gisteren, toen zijn moeder ook al zo boos tegen hem deed omdat hij zijn bord niet leeg had gegeten. Als zijn moeder even later komt zeggen dat hij weer naar beneden mag komen, ontwijkt hij haar ogen. Hij wacht tot ze weg is en loopt daarna naar beneden. Hij gaat in een hoekje van de bank zitten en pakt een boek. Hij heeft geen zin om met zijn moeder te praten. Lees verder

Pinksteren: aan de slag met de Heilige Geest!

Vorige week vierden we Hemelvaart. Jezus beloofde nog vóór Hij naar de hemel oprees, dat Hij ons niet alleen achter zou laten, maar de Heilige Geest naar ons toe zou zenden. Dat gebeurde vervolgens met Pinksteren. Wat betekent het nu dat de Heilige Geest is uitgestort, wat kunnen we daarmee en hoe kun je dat aan je kinderen uitleggen en hier samen met hen mee aan de slag gaan? Lees verder

Hemelvaart: Jezus delegeert Zijn kracht

Vandaag is het Hemelvaart. Een extra vrije dag, dat is lekker, maar ook een mooie feestdag. We mogen terugdenken aan de dag dat Jezus naar de hemel toe ging, nadat Hij uit de dood was opgestaan. In deze blog mag je ontdekken waarom het nodig was dat Jezus naar de hemel toe ging, en waarom we dus Hemelvaart vieren. Lees verder

Emoties: vriend of vijand? – deel 2

Vorige week schreef ik een blog over emoties. Als ouder heb je in de opvoeding te maken met je eigen emoties en met die van je kind. Daarom is het goed eerst je eigen emoties te begrijpen en onder controle te hebben. Daar kan de blog van vorige week je bij helpen. Deze week kijken we hoe je je kinderen kunt stimuleren in hun emotionele ontwikkeling. Hoe help je ze hún emoties te begrijpen en er goed mee om te gaan? Zodat emoties in jullie gezin als vrienden zijn die jullie helpen. Lees verder

Emoties: vriend of vijand?

 Als ouders hebben we tijdens het opvoeden van onze kinderen te maken met onze eigen emoties en met die van onze kinderen. Die emoties kunnen leuk zijn, bijvoorbeeld wanneer je samen lol maakt, maar soms ook behoorlijk lastig, bijvoorbeeld als je kind boos op je wordt wanneer jij grenzen stelt. Misschien zitten je eigen emoties je ook wel eens in de weg of begrijp je ze niet altijd. Ondanks dat, wil je toch je kinderen helpen om hún emoties te begrijpen en er goed mee om te gaan. Om je hierbij te helpen, ga ik deze twee weken dieper in op het thema emoties. Vandaag lees je meer over emoties bij jezelf. Wat zegt de Bijbel over emoties en hoe ga je goed met je emoties om? Volgende week vertel ik je hoe je je kinderen kunt ondersteunen in hun emotionele ontwikkeling. Lees verder

Kinderen ontdekken Gods grote liefde voor ons VI

Dit weekend vieren we een super mooi feest! We mogen vieren dat Jezus voor ons stierf en weer opstond uit de dood. Onze redding, onze verlossing, onze eeuwige bestemming werd hier veiliggesteld. Hierdoor zijn wij rechtvaardig en hebben wij heelheid ontvangen. Jezus droeg onze fouten en tekorten en in ruil daarvoor ontvingen wij vrijheid en vreugde! In Jesaja 53:5 lezen we: “Maar Hij werd doorstoken en verbrijzeld terwille van onze zonden. Hij werd zwaar gestraft zodat wij vrede konden hebben; Hij werd geslagen en daardoor werden wij genezen!” Gaan jullie als gezin dit weekend ook Pasen vieren? Misschien met familie, of misschien alleen met jullie gezin? Lekker eten, tijd met elkaar, maar ook: stilstaan bij wat Jezus voor ons heeft gedaan. Daar wil ik jullie bij helpen. Vandaag geef ik jullie ideeën hoe je je kinderen kunt helpen inzien wat Pasen daadwerkelijk betekent. Lees verder

Kinderen ontdekken Gods grote liefde voor ons V

Het is bijna Pasen! Dat merken we ook aan het weer buiten: de zon schijnt steeds vaker en afgelopen weekend konden we heerlijk buiten zitten. God geeft ons Zijn liefde en warmte. Naast zon, wil Hij ons nog veel meer dingen geven en dingen voor ons doen. Het is zo fijn om iedere dag weer te merken, dat als ik God een vraag stel, Hij antwoordt. Dat lezen we ook in Jeremia 33:3a: “Roep tot Mij, en Ik zal u antwoorden.” Dit is één van de vele manieren waardoor God Zijn liefde aan ons laat zien. Vandaag mogen ook jouw kinderen gaan ontdekken dat God graag voor hen zorgt, hen helpt en dingen voor hen doet. Een mooie voorbereiding op Pasen! Lees verder

Kinderen ontdekken Gods grote liefde voor ons IV

Vandaag alweer deel 4 van deze serie blogs waarin je kinderen in de aanloop naar Pasen mogen ontdekken hoeveel God van hen houdt. Wat is er beter om je kinderen mee te geven dan dat er een God is die ontzettend veel liefde voor hen heeft? Als ouder kun je zoekende zijn hoe je dit aan je kinderen duidelijk maakt. Kinderen leren graag op een speelse en praktische wijze. Daarom vandaag weer een heleboel nieuwe ideeën en activiteiten om hier invulling aan te geven. Dit keer staan we er bij stil dat God ons waardevol vindt, ook als we dat zelf soms niet zo zien. Zodat je kinderen niet meer minder over zichzelf hoeven te denken maar voor altijd weten dat ze kostbaar zijn! Lees verder